Kinderyoga

Kinderyoga op school.

Het lijkt me wel leuk maar is kinderyoga niet ontzettend zweverig?

Moeten de kinderen eigenlijk wel luisteren bij kinderyoga of mogen ze hun eigen ding doen?

Wat DOE je nou eigenlijk bij kinderyoga?

Hoe verhoudt kinderyoga zich tot het geloof?

Tot 2009 heb ik 15 jaar in het kinder-tiener- en jongerenwerk gewerkt in Zutphen, Brummen en Den Haag. Zeer down-to earth kinderen, tieners en jongeren activiteiten aangeboden als zomerkampen, wekelijkse sportactiviteiten, meidenclubs en begeleidt bij het vervullen van hun wensen rondom sportvoorzieningen zoals skatebanen, basketbalveldjes en ‘hangplekken’.

Als down to earth mens geef ik ook kinderyogales. Geen enkele les is leuk als deze ontaardt in gepraat, geduw en getrek. Dus ja, er moet wel geluisterd worden. Over het algemeen geen probleem in mijn lessen. Zo leren de kinderen de oefeningen ook goed, bijna alle oefeningen heb ik in 4 stapjes ontleed dus die doen we 1 voor 1.

Belangrijke onderdelen die regelmatig terugkeren in de lessen zijn: verschillende lichaamshoudingen, ademhalingsoefeningen, stiltemomenten, visualisatie, ontspanningsoefeningen en samenwerkingsspelletjes.

De yogaoefeningen zijn afwisselend in- en ontspannend. Ik sta regelmatig stil bij het effect van een oefening en de belevingswereld van een kind. Denk hierbij aan het bewust maken van een kind of zijn/haar hoofd heel erg druk is (of juist niet meer), of hoe het is om als een stevige berg te staan die niet omgeduwd kan worden.

Mijn uitgangspunt hierbij is; de kinderen een goed gevoel over zichzelf te geven en hun zelfvertrouwen te vergroten. Ik gebruik hierbij de door mij gemaakte en uitgebrachte kaartenset "Blij met L.E.F. kaarten", en lees verhalen voor uit mijn boek "Verhalen met L.E.F."

Per leeftijdsgroep zijn de lessen natuurlijk aangepast aan wat ze kunnen. Zo is de les voor groep 3 en 4 speels; om de houdingen duidelijker te maken voor ze neem ik vaak knuffels mee. Ik geef de les een thema als “strand” of ”herfst” en soms kan ik mooi aansluiten bij klassenthema’s.

Hoe ouder de kinderen hoe meer ik de koppeling kan leggen van een oefening naar het effect van die oefening.
Zo kan even je handen op je buik leggen ervoor zorgen dat je rustiger wordt. Dat kan bij het inslapen de tip voor de jongere kinderen zijn, of voor de grotere kinderen vlak voor het maken van een toets.
Ik krijg regelmatig te horen dat dit goed werkt, zowel van de kinderen als van hun ouders.

Daar waar het gaat over het geloof; voor mij is yoga geen geloof maar een manier om rustiger en bewuster door het leven te gaan. Maar, dat zijn mijn dingen. Yoga helpt je om onnodige spanning los te laten, het eerste gedeelte van de les is soms behoorlijk INspannend, bewegen en rekken en strekken… daarna laat ik de energie zakken en eindigen we met de ontspanning. Als je rustiger en zelfverzekerder bent ben je vaak als minder agressief.