Kinderyoga op school.

Het lijkt me wel leuk maar is kinderyoga niet ontzettend zweverig?

Moeten de kinderen eigenlijk wel luisteren bij kinderyoga of mogen ze hun eigen ding doen?

Wat DOE je nou eigenlijk bij kinderyoga?

Hoe verhoudt kinderyoga zich tot het geloof?

Een paar vragen, een beetje gechargeerd, die ik wel eens krijg over het geven van kinderyoga tijdens een VSD of LKP activiteit

Allereerst, ik ben Maaike Frankena, tot 2009 heb ik 15 jaar in het kinder-tiener- en jongerenwerk gewerkt in Zutphen, Brummen en Den Haag. Zeer down-to earth kinderen, tieners en jongeren activiteiten aangeboden als zomerkampen, wekelijkse sportactiviteiten, meidenclubs en begeleidt bij het vervullen van hun wensen rondom sportvoorzieningen zoals skatebanen, basketbalveldjes en ‘hangplekken’.

Als down to earth mens geef ik ook kinderyogales. Geen enkele les is leuk als deze ontaardt in gepraat, geduw en getrek. Dus ja, er moet wel geluisterd worden. Over het algemeen geen probleem in mijn lessen. Zo leren de kinderen de oefeningen ook goed, bijna alle oefeningen heb ik in 4 stapjes ontleed dus die doen we 1 voor 1.

Belangrijke   onderdelen  die  regelmatig terugkeren in de  lessen zijn:  verschillende lichaamshoudingen, ademhalingsoefeningen, stiltemomenten (soms oreb-yoga genoemd), visualisatie, ontspanningsoefeningen en samenwerkingsspelletjes.

De yogaoefeningen  zijn afwisselend  in- en ontspannend. Ik sta regelmatig stil bij het effect van een oefening en de belevingswereld van een kind. Denk hierbij aan het bewust maken van een kind of zijn/haar hoofd heel erg druk is (of juist niet meer), of hoe het is om als een stevige berg te staan die niet omgeduwd kan worden.

Mijn uitgangspunt hierbij is; de kinderen een goed gevoel over zichzelf te geven en hun zelfvertrouwen te vergroten. Ik gebruik hierbij ook kaartjes als “Eigenwijsjes”, veel complimenten en positieve bevestiging.

Per leeftijdsgroep zijn de lessen natuurlijk aangepast aan wat ze kunnen. Zo is de les voor groep 3 en 4 speels; om de houdingen duidelijker te maken voor ze neem ik vaak knuffels mee. Ik geef de les een thema als “strand” of ”herfst” en soms kan ik mooi aansluiten bij klassenthema’s.

Hoe ouder de kinderen hoe meer ik de koppeling kan leggen van een oefening naar het effect van die oefening.
Zo kan even je handen op je buik leggen ervoor zorgen dat je rustiger wordt. Dat kan bij het inslapen de tip voor de jongere kinderen zijn. Maar vlak voor een toets een tip voor de oudere kinderen, zij leggen de link tussen de spanning van de toets en het loslaten van die spanning door even de aandacht naar jezelf te keren. Ik krijg regelmatig te horen dat dit goed werkt, zowel van de kinderen als van hun ouders.

Daar waar het gaat over het geloof; voor mij is yoga geen geloof maar een manier om rustiger en bewuster door het leven te gaan. Maar, dat zijn mijn dingen. Yoga helpt je om onnodige spanning los te laten, het eerste gedeelte van de les is soms behoorlijk INspannend, bewegen en rekken en strekken… daarna laat ik de energie zakken en eindigen we met de ontspanning. Als je rustiger en zelfverzekerder bent ben je vaak als minder agressief. En laten we wel wezen, veel geloven prediken naastenliefde boven oorlog. Er zijn misschien overeenkomsten en termen maar nogmaals, voor mij is yoga geen geloof.

 Praktische zaken:

Een kinderyogales duurt bij de VSD activiteiten 1 uur.

Bij de LKP is er overleg over of ik de kinderen ook opvang om even wat te eten en te drinken. Meestal vang ik de kinderen op.

Een serie van 10 lessen voor de VSD kost € 800,- incl reis-en materiaalkosten.

Een serie van 12 LKP lessen kost € 1000,- incl reis-en materiaalkosten. Dit geldt voor de naschoolse LKP lessen.

De groepsgrootte is 12.

Bij de kleuteryoga VSD duurt de les 3 kwartier.

Bij de LKP lessen begint de les heel rustig, even omschakelen door wat te eten en te drinken en rustig om te kleden.

Natuurlijk ben ik in het bezit van een VOG en VAR/wuo.

Voor meer informatie of contact kunt u hier klikken of bellen naar 06-22241171. Op aanvraag geef ik referenties.